FHM går egna vägar utan omvärldens stöd

FHM:s  sjösättning av”Kontrollerad smittspridning”
utan att i förväg ha kontrollerat om handlingssättet
är etiskt försvarbart, är förenligt med vetenskap
och beprövad erfarenhet, har fått mig till
följande reflektion:

Forskningsrön!

”Piagets lära omfattar en syn på kunskaper som något
som människan konstruerar med utgångspunkt från sina
handlingar i samspel med omgivningen (min markering).
När barnet tar till sig ny kunskap – adaption – assimileras
kunskapen till det barnet redan kan.
Då måste den gamla kunskapen förändras och det
nya kunnandet läggas till den gamla.
Denna förändring kallar Piaget för ackommodation.
Enligt Piaget kan denna mognadsprocess inte påskyndas.
Om vi tänker enligt denna teori så kan vi som
lärare inte skynda på barnet inlärning, utan vi får
vänta in barnet (Johnsen Höines, 1997)”

Varför kommer jag osökt att tänka på FHM
när jag läser ovanstående?
Speciellt orden ”i samspel med omgivningen”
får mig att tänka ”samspel med omvärlden”….

– – – – – – – – – – – – –

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *